top of page

Het Verband tussen Burn-out en Hoogsensitiviteit




Een delicate balans

In onze westerse wereld worden we voortdurend blootgesteld aan hoge werkdruk, constante prikkels en een hectische levensstijl. Het is dan ook geen verrassing dat steeds meer mensen te maken krijgen met burn-out, een staat van extreme fysieke en mentale uitputting. Een groot deel van de mensen met burn-out blijkt ook hoogsensitief te zijn. In deze blog ga ik dieper in op de relatie tussen burn-out en hoogsensitiviteit, en hoe deze twee factoren een delicate balans kunnen vormen in het dagelijks leven.


Wat is burn-out?

Burn-out is een psychologische toestand die wordt gekenmerkt door totale uitputting, zowel mentaal als fysiek. De hormoonhuishouding is volledig op zijn kop komen te staan en het lijf neemt het over. Veelal een gevolg van langdurige blootstelling aan stressvolle situaties, zoals overbelasting (op het werk), heftige emotionele gebeurtenissen en een gebrek aan voldoening. Meestal in combinatie met een groot verantwoordelijkheidsgevoel, perfectionisme en een enorme arbeidsethos. (Dit is precies waar veel HSPérs over bezitten.) De lat ligt hoog voor deze mensen en ze gaan dan ook langdurig ongemerkt over hun eigen grenzen om 'het goed te doen'. Een burn-out wordt onder andere gekenmerkt door een groot gebrek aan energie, concentratieproblemen en het gevoel van emotionele en fysieke uitputting. Zaken die ze normaal gesproken makkelijk af gingen kosten nu enorm veel energie en zorgen voor weerstand. Ook genieten van dingen die ze eerder leuk of fijn vonden lukt niet meer.


Wat is hoogsensitiviteit?

Hoogsensitiviteit is een aangeboren persoonlijkheidskenmerk dat wordt gekenmerkt door een verhoogde gevoeligheid voor prikkels en subtiele nuances in de omgeving. Hoogsensitieve mensen nemen informatie diepgaand en gedetailleerd waar, en verwerken deze op een dieper niveau. Ze zijn vaak gevoelig voor sfeer, geluid, emoties van anderen en vangen veel externe prikkels op.


De delicate balans

Hoogsensitiviteit kan zowel een kracht als een kwetsbaarheid zijn. Aan de ene kant zijn hoogsensitieve mensen vaak empathisch, intuïtief en creatief. Ze hebben een groot vermogen om subtiele veranderingen op te merken en kunnen snel verbindingen leggen met anderen. Aan de andere kant zijn ze vatbaarder voor overstimulatie en overbelasting, omdat ze meer tijd nodig hebben om prikkels te verwerken en te herstellen van intense ervaringen. Aan deze tijd ontbreekt het vaak doordat ze zich hier niet bewust van zijn.


Hoogsensitieve mensen zijn vaak perfectionistisch en hebben een heel groot verantwoordelijkheidsgevoel. Daarnaast leggen ze ook snel verbanden waardoor ze zich soms ook verantwoordelijk voelen voor zaken die niet in hun takenpakket horen. Ze willen voldoen aan hoge verwachtingen, zowel van zichzelf als van anderen. Ze zijn zich vaak niet bewust van hun grenzen en hebben hierdoor vaak moeite om deze te bewaken. Dit kan leiden tot chronische stress en uiteindelijk tot een burn-out. Omdat de pijlen veelal op de ander gericht zijn en ze het graag goed willen doen voor iedereen, neigen zij naar het voortdurend negeren van de behoefte aan rust en herstel. Dit kan de fysieke en mentale veerkracht uitputten, waardoor de kans op een burn-out toeneemt.


Omgaan met burn-out en hoogsensitiviteit

Het is belangrijk voor hoogsensitieve mensen om zich bewust te zijn van hun eigen behoeften en grenzen. Het accepteren van de eigen gevoeligheid en het leren herkennen van vroege signalen van overbelasting is essentieel om burn-out te voorkomen. Het is belangrijk om regelmatig rust te nemen, te ontspannen en activiteiten te ondernemen die energie geven. Welke activiteiten dit zijn verschilt per persoon. Voorbeelden kunnen zijn dat je voldoende slaapt, tijd doorbrengt in de natuur, mediteert of creatieve bezigheden onderneemt. Het is ook belangrijk om sociale steun te zoeken en open te communiceren met mensen in je omgeving. Praten over je gevoelens en uitdagingen kan helpen om de emotionele last te verminderen en nieuwe perspectieven te krijgen. Daarnaast kan het nuttig zijn om stressverlagende technieken te leren, zoals ademhalingsoefeningen, mindfulness of yoga.


Conclusie

Hoogsensitieve mensen hebben een bijzonder vermogen om de wereld om hen heen op een diepgaande manier waar te nemen, maar zijn ook kwetsbaarder voor overbelasting en burn-out. Door zich bewust te zijn van de eigen behoeften en grenzen, tijd te nemen voor rust en herstel, en ondersteuning te zoeken, kunnen hoogsensitieve mensen prima omgaan met de uitdagingen van het leven en een gezonde balans vinden.

Onthoud dat het belangrijk is om hulp te zoeken als je merkt dat je worstelt met de valkuilen van hoogsensitiviteit of als je merkt dat je richting een burn-out gaat. Dit merk je doordat je niet goed meer oplaadt, je chronisch vermoeid voelt en steeds meer tegen dingen op gaat zien die je voorheen leuk vond.


Bij voelwijzer kun je leren wat hoogsensitiviteit voor jou betekent. Wat voor jou belangrijk is om in de gaten te houden en wat je kunt doen om weer op te laden. Bij het ontwikkelen van effectieve coping-strategieën en het herstellen van je energieniveau. Vergeet niet dat zelfzorg en het respecteren van je eigen behoeften essentieel zijn voor een gezond en gebalanceerd leven, ongeacht of je hoogsensitief bent of niet.


Ook als je in de ziektewet zit kan ik wat voor je betekenen. Ik werk samen met re-integratiebureau Via Lusanne en kan je begeleiden bij een werkfit-traject, naar werk traject of begeleiding bij scholing.


Spreekt dit jou aan? Aarzel dan niet contact met mij op te nemen. Ik sta voor je klaar!





14 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page